Det farligaste du kan göra i trafiken – och hur du lär dig att låta bli

Om du kör i 90 och tittar bort från trafiken i en enda sekund, så har du ”tappat bort” 25 meter. – Men en koll i mobilen kan utan vidare ta fyra-fem sekunder. Då pratar vi om en sträcka på över 100 meter. Nästan vad som helst kan hinna hända då, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Hon är känd från TV, som jurymedlem i "Sveriges värsta bilförare" och som trafikexpert i TV3:s morgonprogram, där hon medverkar via Aftonbladets webb-TV.
Jeanette Jedbäck Hindenburg är en av landets mest erfarna trafiklärare. Hon är rektor vid Stockholms trafiklärarutbildning, chefsinstruktör för riskutbildningen av trafiklärare inom STR och dessutom ordförande för STR Stockholm.
– Att köra för fort och att fokusera på annat än trafiken är de två i särklass vanligaste riskbeteendena vi gör oss skyldiga till i trafiken och de som orsakar flest olyckor. Inte sällan sker båda samtidigt och då är det förstås ännu värre.

Myten om att "följa rytmen"

Att köra för fort har både blivit vanligare och dessutom allt mer allmänt accepterat, vilket Jeanette beklagar.
– Det är det lagbrott som har högst acceptans. Den som berättar om en bilfärd från Stockholm till Göteborg på fyra timmar möts ju närmast av beundran.
På intensivt trafikerade vägavsnitt skruvas tempot ofta upp.
– Man brukar tala om att "följa trafikrytmen". Men vems rytm då och vem bestämmer vad som är rätt rytm? Fler bilister än vi tror är ovana och osäkra och för dem leder det uppskruvade tempot till stress och obehag som ökar riskerna för misstag.

Stenåldershjärnor

"Ofokus" på den omgivande trafiken är enormt riskabelt – och vanligt.
– Folk gör allt möjligt konstigt bakom ratten – rakar eller sminkar sig, läser tidningen, äter frukost. Men smarttelefonerna är såklart den stora boven. De har kidnappat våra hjärnor. Vi kollar mejl, skickar sms, spelar spel, filmar och fotograferar...
– Vi tror att vi har utvecklats i takt med tekniken, men det har vi inte. Den mänskliga hjärnan kan i princip bara fokusera på en sak i taget. Dessutom har våra hjärnor ingen inbyggd förståelse för hastigheter över cirka tio kilometer i timmen, det vill säga ungefär så snabbt som vi kan springa. Tekniken har utvecklats i rasande fart men själva är vi på många sätt kvar i stenåldern.

Trötthet och droger

Som trafikanter utsätter vi oss själva och andra för faror genom riskabla beteenden i trafiken:
– Trötthet är väldigt farligt. Hjärnan går ner i varv och reaktions- och beslutstider kan bli dramatiskt mycket längre, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Alkohol och droger i trafiken är en vanligt och mycket uppmärksammat, omdiskuterat – och brottsligt – riskbeteende i trafiken, men Jeanette Jedbäck Hindenburg påpekar att det trots allt handlar om ett ganska begränsat antal personer som återkommande gör sig skyldiga till grov brottslighet på det här området:
– Här är en del av problemet att de värsta förbrytarna knappast bryr sig om ifall de får böter eller blir av med körkortet. De kör påverkade ändå. Ibland har de inte ens körkort. Alkolås som en generell lösning i alla bilar hade kunnat göra stor skillnad, men tyvärr är den tekniken fortfarande för dyr och inte helt tillförlitlig

Test avslöjar när du försöker ljuga för dig själv
För att bli en säkrare bilförare krävs disciplin och självkännedom. Att bagatellisera det egna risktagandet är långt vanligare än motsatsen. Här behöver de flesta av oss hjälp på traven och Jeanette Jedbäck Hindenburg lyfter fram utbildningskonceptet Safe & Eco:
– Det innehåller bland annat ett par tester där man gör en riskanalys av sig själv genom att svara på frågor om hur man uppträder i trafiken. Men just eftersom vi tenderar att underskatta vårt eget risktagande och dessutom hellre vill svara "rätt" än sanningsenligt i sådana tester, så är det konstruerat så att det även mäter hur troligt det är att man svarat uppriktigt.
Men ingen trafiklärare eller annan expert kan "tvinga" någon annan att ta mindre risker i trafiken.
– Om personen i fråga inte vill ändra sitt beteende så går det inte. Det krävs egen reflektion och en uppriktig vilja, och det är något som Safe & Eco-konceptet kan leda till.

Tråkigt – men tryggt

Men när det gäller det utbredda och farliga pysslandet i smarttelefonen finns åtminstone en snabbmetod som garanterat fungerar. Jeanette Jedbäck Hindenburg:
– Stäng av både bluetooth och ringsignalen – och lägg telefonen i bagageutrymmet! När man kör bil ska man köra bil. Du kanske missar vad som händer på twitter och är onåbar en liten stund men du blir en bättre förare och bidrar samtidigt till en säkrare trafikmiljö – för alla.

Då är Safe & Eco rätt för företaget

Safe & Eco hjälper förare och företag att spara tid, pengar och miljö i trafiken. Boka in er på en Safe & Eco-kurs för att få se vilka utvecklingsmöjligheter ni har.

Safe & Eco är en personlig förarutveckling som vänder sig till företag och organisationer som vill få en bild av hur de kan utvecklas i trafiken. Kursen har två delar: först ett antal självbedömningstester som görs på nätet och efter det en praktisk del med körning och efterföljande utvecklingsplan.

Vi hjälper er hitta era styrkor och svagheter

Under den praktiska delen får du som förare professionell feedback för att kunna utvecklas så snabbt som möjligt. Baserat på feedbacken till föraren och resultatet av självvärderingen från testerna tar vi tillsammans med dig fram en personlig utvecklingsplan som du känner är utmanande och rolig. För oss är det självklart att du som förare är delaktig i hur planen ser ut, på så vis blir den motiverande att följa och så du bit för bit utvecklar din professionella körstil.

Följ upp hur ni utvecklas

Efter utbildningen planerar du som kund och utbildaren in en tid för uppföljning. Detta kan ske när som helst från en månad och upp till ett år efter den praktiska körningen. Då kan alla förare som deltagit i kursen erbjudas den kompletterande utbildning som eventuellt behövs, som EcoDriving, manöverträning, riskutbildning eller e-learning.

Hur energieffektivt kör du?

Ska du köpa ny tv, kyl eller tvättmaskin? Eller kanske nya däck? Då känner du kanske igen energimärkningen som hjälper dig att välja energieffektivt.

Nu kan du göra en liknande jämförelse av dig själv som förare och se hur din energieffektivitet ser ut. Din egen Eco-bedömning tillsammans med utbildarens analys visar var på skalan du hamnar. Hur bra är du på EcoDriving? Var på energimärkningen hamnar du?

Kontakta oss för att boka in en Safe & Eco-utbildning