Förarhytten bjuder på drömyrke

Efter många år på kontor bytte Madelene Svensson skrivbordet mot förarhytten. Nu har hon arbetat nästan ett år som kranbilsförare och det enda hon ångrar är att hon inte satsade tidigare. De omväxlande arbetsuppgifterna och den stora friheten i yrket passar bättre än perfekt.

Tanken på att bli yrkesförare inom tung trafik var långt ifrån ny när Madelene Svensson väl tog steget och för cirka ett och ett halvt år sedan anmälde sig för att gå grundutbildningen inom YKB. Att som yrkesförare få ett arbetsliv på vägen, i ett yrke som är självständigt och fritt, men också innebär mycket ansvar, hade lockat länge. 

– Jag hade C-kort sedan tidigare, eftersom jag har varit aktiv inom hemvärnet och bilkåren. Det är ändå en stor investering att ta ett YKB, så det tog ett tag innan jag vågade. Jag funderade också på hur det skulle gå att kombinera med familjelivet och ganska små barn, men det har inte varit några problem alls. Yrket motsvarade verkligen mina förväntningar.

Brist på yrkesförare gjorde YKB till en säker investering 

Det råder stor brist på yrkesförare idag, och när Madelene Svensson var klar med sitt YKB tog det inte många veckor till anställning. Som kranbilsförare på HML Lastbilcentral i Mölndal består arbetsuppgifterna att med lastbil och kran hämta, lämna och lasta av olika material. Uppdragen är mestadels i Göteborgsområdet och kan innebära allt ifrån att leverera virke till en byggnadsplats till att hämta en container eller byggställningar. Varje morgon klockan sju får förarna sina uppdrag utdelade och sedan går dagen i ett. 

– Första dagen körde jag tillsammans med chefen, men sedan dess har jag jobbat själv. Det var pirrigt att köra iväg första dagen ensam. Men det gick bra, och det går bättre och bättre. Små och trånga utrymmen är fortfarande utmanande. Det är inte lätt att ha koll på hela bilen och se var du har alla vinklar. 

Problemlösning är yrkesförarens vardag

Madelene Svensson berättar om ett yrke där vikten av att kunna lösa problem är minst lika stor del av arbetet som själva körningen. Det händer att leveransadresser inte stämmer, eller att lastbilen ute hos kund ska lastas med last som inte kranen har befogenhet att hantera. Ibland behövs det hjälp av truckar för att få av lasten, och när dessa inte är tillgängliga, blir det problem. Eller när byggställningar som ska på lastbilen ligger i en röra gör lastningen tidskrävande och mer komplicerad än nödvändigt. Men det går att hitta lösningar, och yrkesföraren är en viktig del i pusslet.

– Jag fick direkt lära mig att det inte går att stressa. Gör du det så kan det snabbt bli farligt. Det är bara att ta det lugnt och jobba fokuserat. 

Kvinnliga yrkesförare inom tung trafik är få, men att vara ensam tjej på företaget är inget problem. Från första dagen har Madelene blivit bra bemött, och behöver hon hjälp finns det alltid en kollega som stöd. Yrket är omväxlande, inte alls lika stillasittande som många tror – och passar både män och kvinnor. 

 

Dags att förnya ditt YKB?

Yrkesförare sedan fem år? Då är det dags att förnya ditt yrkeskompetensbevis, YKB. Så här hjälper vi dig att lösa det så snabbt och lätt som möjligt.

Ditt YKB har en giltighetstid på fem år. Innan de fem åren har gått måste du gå en fortbildningskurs för att förnya det, så att du inte råkar ut för ett glapp då du inte får köra i yrkestrafik. Alla yrkesförare måste nämligen vid alla körningar kunna visa upp ett giltigt YKB, annars kör du kort och gott olagligt och riskerar böter.

Om du inte är aktiv förare nu, men vill ta upp yrket som buss- eller lastbilsförare måste även du först genomgå en fortbildning för att få ditt YKB och få utföra transporter.

Varför fortbildning?

Det är alltid viktigt att hålla sina yrkeskunskaper uppdaterade. Tyngdpunkten i fortbildningskurserna inom YKB ligger på trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan.

Så funkar YKB-fortbildningen

Vi på STR erbjuder YKB-fortbildningskurser över hela landet, så du alltid kan hitta en plats som är lämplig för ditt företag. Fortbildningskurserna är på 35 timmar, uppdelade på fem delkurser om sju timmar vardera. Du kan ta dem antingen vid fem enskilda tillfällen i valfri ordning eller ta alla fem dagarna i följd - välj det som passar dig bäst.
Prata med oss så hjälper vi dig gärna att få till den bästa lösningen för just dig. Är ni flera som behöver gå kursen samtidigt så kan vi anpassa tid och plats så att det blir enkelt för er.

De fem delkurserna handlar om följande ämnen:
- Miljökörning
- Gods/persontransporter
- Lagar och regler
- Ergonomi och hälsa
- Trafiksäkerhet och kundfokus

Tänk på tiden

Efter att du genomgått delkurserna är din bit avklarad, det är inget teoriprov på slutet. Men det är viktigt att du hinner genomföra alla fem delkurserna innan femårsperioden har gått ut och ditt nuvarande YKB slutar gälla, annars kommer du råka ut för ett avbrott då du inte får köra i yrkestrafik tills du får ditt nya kort.

Vi gör det besvärliga enkelt

När du väl har gått dina 35 timmar sköter STR YKB resten: administrerar och registrerar alla genomförda delkurser, skriver ut intyg och registrerar till Transportstyrelsen när du är färdig. Det enda extra du behöver göra är att betala 150 kronor till Transportstyrelsen för tillverkningskostnaden av YKB-kortet.
Vi vill att du ska kunna fokusera på ditt jobb istället för att hålla på med administration: utan dig stannar Sverige!

Boka din fortbildning

Boka din fortbildning här.

 

Företagets ansvar

Du som chef för ett företag som har anställda yrkesförare har ett ansvar att sätta dig in i vad lagen om yrkesförarkompetens kräver. Du behöver veta vad bestämmelserna betyder för både din verksamhet och för den som kör dina fordon.

Du riskerar böter om dina förare inte har YKB

Du bör också se till att dina anställda också har koll på lagens krav, men det är ändå ditt ansvar att se till att dina anställda genomför fortbildningar för att förnya sina YKB. Om någon av dina förare inte har ett giltigt yrkeskompetensbevis kan du nämligen få böter.

Vi hjälper dig planera YKB-fortbildningar

Vi hjälper dig gärna att planera fortbildningskurser för dina anställda – hur få eller hur många det än rör sig om – så att tid och plats passar er bäst. Klicka här

När du inte behöver YKB

Köra barnens fotbollslag till matchen eller köra lastbilen till verkstan? Då behöver du inte ett YKB

Det finns i lagen åtta undantag då du som förare inte behöver ha ett yrkeskompetensbevis. Bland annat gäller det långsamt gående fordon (max 45 km/h), fordon som används av statliga myndigheter som Försvarsmyndigheten, Polismyndigheten eller räddningstjänsten, fordon som används i nödsituationer eller för räddningsinsatser och när man kör icke-kommersiella persontransporter (som att köra fotbollslaget till match i föreningens buss) eller privata godstransporter.

Alla undantagen gäller körning med fordon som kräver behörigheterna C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D eller DE och här är hela listan. Undantagen gäller för förare av fordon som:

  1. Har högsta tillåtna hastighet 45 km/h (långsamt gående fordon)
  2. Används av eller står under kontroll av Försvarsmakten, Kustbevakningen, Tullverket, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen eller räddningstjänsten
  3. Provas eller förflyttas på väg i samband med tekniskt utvecklingsarbete, reparationer eller underhåll
  4. Är nya eller ombyggda och som ännu inte tagits i drift i transportverksamheten
  5. Används i nödsituationer eller för räddningsinsatser
  6. Används vid övningskörning enligt författningar om körkort eller körträning för yrkeskompetens
  7. Används för icke-kommersiell persontrafik (t.ex. idrottsföreningens buss) eller för godstransport för privat bruk (t.ex. husbil som är registrerad som lastbil)
  8. Används för att transportera material och utrustning som föraren ska använda i sitt arbete, under förutsättning att arbetet inte i huvudsak går ut på att köra fordonet.

Inte ett undantag från YKB?

Är det så att du inte är ett av undantagen är du varmt välkommen att klara av din fortbildning kvickt och lätt genom oss så du kan köra lagligt igen. Här kan du läsa mer