Livet på vägen levs bäst med musik

För fem år sedan klev Jessica Thorzén upp i förarhytten och hittade hem. Utbildningen till yrkesförare inom tung trafik har gett henne ett arbetsliv med plats för lastbilar, resor och framför allt musik. Idag kör hon, som en av få kvinnliga frilansande lastbilsförare, uppdrag inom turné- och musikbranschen och har hela Europa som arbetsplats.

Molly Sanden, Zara Larsson och Henrik Berggren är inte bara populära artister; deras turnéer är några exempel på Jessica Thorzéns uppdrag under de senaste tre åren. Just nu arbetar hon med Melodifestivalen och kör tillsammans med nio andra förare land och rike runt med en av våra största folkfester. Melodifestivalen innebär korta pass och möjlighet att komma hem emellan deltävlingarna. Det normala är annars många veckor utomlands. Kraven är höga på att se till att lasten anländer i rätt tid, annars blir det ingen föreställning. Ändå trivs Jessica med livet på vägen och med musiken. Och det går bra. Förra året utsågs hon till årets lastbilschaufför av den europeiska organisationen Women in Live Music.

– Sabaton och Meshuggah är två stora favoriter som jag kört åt, men det är otroligt roligt att hela tiden få upptäcka ny musik. Jag träffar så många underbara människor i den här branschen och energin inför konserter och föreställningar är speciell. Sedan är det så kul att köra.

Som bilintresserad är inte yrket lastbilsförare långt borta, och det är ingen slump att det står både ett par Volvo Amazoner och en Buick hemma hos Jessica och sambon i Norrtälje. Ändå tog det några års arbete på café och bensinmack innan längtan efter ett jobb med frihet och variation, men också motorer, blev för stor. 

– Jag tycker om när det händer saker och behöver omväxling. Jag tänkte att mekaniker blir för tufft fysiskt eftersom jag är rätt liten till växten, och busschaufför kändes inte alls lockande. Men däremot trodde jag att lastbilschaufför kunde fungera, så jag bestämde mig för att prova. 

Först lastbilskort, YKB och sedan betongbil

Genom Arbetsförmedlingen fick Jessica möjlighet att ta både lastbilskörkort, YKB samt ADR-, hjullastare- och truckbehörighet. Med bra mekanisk grund och förståelse för både trafik och fordon redan vid start gick utbildningen som en dans. Att få jobb var ännu lättare. En vecka efter avslutad utbildning satt Jessica i förarhytten på en betongbil. Leveranserna till olika byggarbetsplatser lärde henne inte bara att köra på riktigt, och lösa kniviga situationer, men också att hantera många olika sorters människor och förstå hur stor del service som yrket består av. Men det var inte tillräckligt.

– Jag är en otålig person och vill ofta mer. När en bekant frågade mig om jag ville köra för en turné utomlands var det självklart att jag skulle prova. Och jag var fast efter första körningen.  

Efter att ha varit anställd är Jessica idag sedan sex månader tillbaka företagare och frilans. I princip ser arbetet likadant ut som tidigare men hon tar mycket större ansvar för planeringen av rutternas upplägg och genomförandet av dem. Det innebär stenhård koll på färdväg, pauser och vilotider – förutom att se till att alla tillstånd och papper alltid är i ordning vid olika gränspasseringar och tullar. 

– Jag gillar planeringen och är väldigt tydlig mot mina kunder att jag vill ha marginaler. Jag är hellre två timmar tidig än fem minuter sen.

Jakten på den bästa rutten och den bästa rastplatsen pågår ständigt. Tips, råd och information kring vägar, vanliga köbildningar och vägarbeten får hon från förare hon arbetar med under pågående turné eller lärt känna och har i sitt nätverk. Google är också en klippa på att snabbt svara på frågor och leverera information. 

– Jag tycker om att köra på natten och är väldigt sällan rädd. Med det sagt så stannar jag inte på alla ställen. Jag ser också till att ha flera olika alternativ när det närmar sig vila. Till exempel så väljer jag alltid rastplatser som har inhägnader och övervakning när jag ska sova i bilen.

Utomlands är det ofta inga problem att hitta säkra ställen att stanna på och utbudet av dygnet runt öppna-restauranger med bra lagad mat är stort. Värre är det i Sverige där de flesta nattöppna mackar endast expedierar kunder via en lucka i väggen. Detta innebär att toaletten oftast är utom räckhåll för yrkesföraren.

– Det är verkligen inte roligt, men nöden har ingen lag. Det är inte ok någonstans ur en arbetsmiljösynpunkt och det är värst för oss tjejer att behöva gå utomhus. 

Trafiksäkerheten går alltid först

Ljudböcker, musik och även egen allsång hjälper till att hålla huvudet skärpt under körningarna och säkerheten är alltid närvarande i förarhytten. Dels för att en duktig yrkesförare är noggrann och riskmedveten, dels för att Jessica själv tyvärr lever med erfarenheter av en dödlig bilolycka i familjen. 

Trafiksäkerhet handlar grunden om omtanke och hänsyn om alla som vistas på vägarna. Generellt tycker Jessica att finns det en större vänlighet och hjälpsamhet mellan yrkesförare utomlands än hemma. Hon är väl medveten om att stress och korta leveranstider många gånger pressar förare att köra fort oavsett nationalitet, men tycker att ansvaret också ligger på bilister.

– Jag ser så mycket dålig körning – både här hemma i Sverige och utomlands. Alldeles för få bilister känner till och förstår hur en lastbil fungerar med bromssträckor och vilka döda vinklar du arbetar med från förarhytten. Många gånger har yrkesföraren inte en chans att undvika olyckan.

Trots risker med att jobba i en miljö där människor hellre saktar ner för fartkameror än vägarbeten och nackdelen att vara borta från hemmet i långa perioder har Jessica aldrig ångrat sig. Med en sambo som är produktionsmanager och ljustekniker åt ett band finns både förståelse och möjlighet att arbeta på samma turné. 

– Det är ett häftigt yrke. Jag hoppas fler tjejer vågar prova, och många åkare vill ha tjejer som kör. Vi kör smart och är rädda om bilarna. Branschen behöver oss. 

Jessica Thorzén tipsar:

”Ett bra nätverk för kvinnliga lastbilsförare, eller om du är tjej och vill börja köra, är Queen of the road som finns på Facebook. För dig som arbetar som yrkesförare och är intresserad av köra inom musikbranschen rekommenderar jag Women in Live Music.” 

 

Dags att förnya ditt YKB?

Yrkesförare sedan fem år? Då är det dags att förnya ditt yrkeskompetensbevis, YKB. Så här hjälper vi dig att lösa det så snabbt och lätt som möjligt.

Ditt YKB har en giltighetstid på fem år. Innan de fem åren har gått måste du gå en fortbildningskurs för att förnya det, så att du inte råkar ut för ett glapp då du inte får köra i yrkestrafik. Alla yrkesförare måste nämligen vid alla körningar kunna visa upp ett giltigt YKB, annars kör du kort och gott olagligt och riskerar böter.

Om du inte är aktiv förare nu, men vill ta upp yrket som buss- eller lastbilsförare måste även du först genomgå en fortbildning för att få ditt YKB och få utföra transporter.

Varför fortbildning?

Det är alltid viktigt att hålla sina yrkeskunskaper uppdaterade. Tyngdpunkten i fortbildningskurserna inom YKB ligger på trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan.

Så funkar YKB-fortbildningen

Vi på STR erbjuder YKB-fortbildningskurser över hela landet, så du alltid kan hitta en plats som är lämplig för ditt företag. Fortbildningskurserna är på 35 timmar, uppdelade på fem delkurser om sju timmar vardera. Du kan ta dem antingen vid fem enskilda tillfällen i valfri ordning eller ta alla fem dagarna i följd - välj det som passar dig bäst.
Prata med oss så hjälper vi dig gärna att få till den bästa lösningen för just dig. Är ni flera som behöver gå kursen samtidigt så kan vi anpassa tid och plats så att det blir enkelt för er.

De fem delkurserna handlar om följande ämnen:
- Miljökörning
- Gods/persontransporter
- Lagar och regler
- Ergonomi och hälsa
- Trafiksäkerhet och kundfokus

Tänk på tiden

Efter att du genomgått delkurserna är din bit avklarad, det är inget teoriprov på slutet. Men det är viktigt att du hinner genomföra alla fem delkurserna innan femårsperioden har gått ut och ditt nuvarande YKB slutar gälla, annars kommer du råka ut för ett avbrott då du inte får köra i yrkestrafik tills du får ditt nya kort.

Vi gör det besvärliga enkelt

När du väl har gått dina 35 timmar sköter STR YKB resten: administrerar och registrerar alla genomförda delkurser, skriver ut intyg och registrerar till Transportstyrelsen när du är färdig. Det enda extra du behöver göra är att betala 150 kronor till Transportstyrelsen för tillverkningskostnaden av YKB-kortet.
Vi vill att du ska kunna fokusera på ditt jobb istället för att hålla på med administration: utan dig stannar Sverige!

Vill du veta mer om YKB? Skicka ett mejl till info@str.se

Företagets ansvar

Du som chef för ett företag som har anställda yrkesförare har ett ansvar att sätta dig in i vad lagen om yrkesförarkompetens kräver. Du behöver veta vad bestämmelserna betyder för både din verksamhet och för den som kör dina fordon.

Du riskerar böter om dina förare inte har YKB

Du bör också se till att dina anställda också har koll på lagens krav, men det är ändå ditt ansvar att se till att dina anställda genomför fortbildningar för att förnya sina YKB. Om någon av dina förare inte har ett giltigt yrkeskompetensbevis kan du nämligen få böter.

Vi hjälper dig planera YKB-fortbildningar

Vi hjälper dig gärna att planera fortbildningskurser för dina anställda – hur få eller hur många det än rör sig om – så att tid och plats passar er bäst. Klicka här

När du inte behöver YKB

Köra barnens fotbollslag till matchen eller köra lastbilen till verkstan? Då behöver du inte ett YKB

Det finns i lagen åtta undantag då du som förare inte behöver ha ett yrkeskompetensbevis. Bland annat gäller det långsamt gående fordon (max 45 km/h), fordon som används av statliga myndigheter som Försvarsmyndigheten, Polismyndigheten eller räddningstjänsten, fordon som används i nödsituationer eller för räddningsinsatser och när man kör icke-kommersiella persontransporter (som att köra fotbollslaget till match i föreningens buss) eller privata godstransporter.

Alla undantagen gäller körning med fordon som kräver behörigheterna C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D eller DE och här är hela listan. Undantagen gäller för förare av fordon som:

  1. Har högsta tillåtna hastighet 45 km/h (långsamt gående fordon)
  2. Används av eller står under kontroll av Försvarsmakten, Kustbevakningen, Tullverket, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen eller räddningstjänsten
  3. Provas eller förflyttas på väg i samband med tekniskt utvecklingsarbete, reparationer eller underhåll
  4. Är nya eller ombyggda och som ännu inte tagits i drift i transportverksamheten
  5. Används i nödsituationer eller för räddningsinsatser
  6. Används vid övningskörning enligt författningar om körkort eller körträning för yrkeskompetens
  7. Används för icke-kommersiell persontrafik (t.ex. idrottsföreningens buss) eller för godstransport för privat bruk (t.ex. husbil som är registrerad som lastbil)
  8. Används för att transportera material och utrustning som föraren ska använda i sitt arbete, under förutsättning att arbetet inte i huvudsak går ut på att köra fordonet.

Inte ett undantag från YKB?

Är det så att du inte är ett av undantagen är du varmt välkommen att klara av din fortbildning kvickt och lätt genom oss så du kan köra lagligt igen. Här kan du läsa mer