Det här är YKB

Är du yrkesförare? Då har du ett ansvarsfullt arbete som kräver kunskap och skicklighet. Därför infördes 2008 lagen om yrkesförarkompetens. Den är till för att garantera att alla yrkesförare har den kompetens som behövs för yrket och för att göra våra vägar säkra för alla som färdas på dem. Lagen kräver också att du har ett yrkeskompetensbevis (det förkortas YKB) som visar att du har genomfört de nödvändiga utbildningarna.

Vad är YKB?

För att få ditt YKB krävs först och främst en grundläggande utbildning. När du klarat av den och fått godkänt på det avslutande teoriprovet får du ditt Yrkeskompetensbevis. Det är ett plastkort som ser ut lite som ett vanligt körkort och det ska du ha med dig när du kör. Ditt kort gäller i fem år, och innan det går ut behöver du förnya det. För att göra det måste du genomgå en fortbildning. Denna består av 35 timmar, som du kan dela upp på max fem tillfällen.

Övergångsregel för YKB

Från det att lagen om YKB började gälla 2008 (buss) och 2009 (lastbil) fanns det en övergångsregel. Den sade att yrkesförare som fått sina körkort före lagen infördes inte behövde skaffa YKB under lagens första sju år. Denna tidsfrist gick dock ut den 10 september 2016 (2015 för buss), så sedan dess måste alla yrkesförare av buss och tung lastbil gå en fortbildning för att få ett YKB som ska medföras vid körning. Har du inte skaffat ett YKB än? Då kör du olagligt och kommer få böter vid en kontroll. Klicka dig vidare till sidan om fortbildning här.

YKB-grundutbildning

Är du ny yrkesförare? Grattis, du har valt ett viktigt yrke! Har du gått YKB grundutbildning och löst ut ditt YKB? Då kan du sluta läsa här, annars kan du läsa om hur du kommer igång med din grundutbildning och boka YKB-kurser här.

YKB-fortbildning

Har du redan kört i flera år, så att det är dags för fortbildning? Boka kurser och läs mer om dem här.

 


Har du samma koll på vinterkörning som en Ice road trucker?

Vad krävs av någon som ska köra i ett av världens tuffaste klimat – de iskalla vintrarna i nordvästra Kanada? Mod? Dumdristighet? Eller kanske bara lite kyla? James Pitman, fleet manager på ett av USA:s största åkerier har svaret.

Läs mer..